Psykologitrivia: Glorieeffekten og djeveleffekten

Glorieeffekten (the Halo effect) er et psykologisk fenomen og et kognitivt bias som henviser til hvordan persepsjonen av et bestemt trekk ved en person eller objekt er påvirket av de tidligere sekvensielle fortolkningene av trekk hos samme person/objekt.

Fenomenet gjør at tidligere bedømmelser av en person (eksempelvis: det var en høy og mørk kjekkas) har en tendens til å farge videre bedømmelser av personen (eksempelvis: han må være intelligent og reflektert).

I Norge er vi godt kjent med fenomenet, spesielt da glorieeffekten også kan sies å ha en effekt på media, og da kanskje spesielt tabloidene. Hvor nye kjendiser (som f.eks nye idol-stjerner), med en positiv egenskap (god sangstemme), til slutt blir invitert til Skavlan og bedt om å uttale seg om vanskelighetene i EURO-samarbeidet. Helt til samme kjendis blir avslørt å ha møtt opp dritings på barnebok-signering i Stovnersenteret, hvorav den motsatte effekten slår inn: djeveleffekten.

I markedsføring er glorieeffekten ettertraktet, og det er kanskje spesielt Apple som rider på denne bølgen for tiden.

Vil du lese mer om glorieeffekten? Her er et par linker:

Wikipedia

PsyBlog

Forsidebilde: annaestasyeah@flickr