Oppmerksomt fravær – kunsten å ikke være tilstede

Du har hatt en for jævlig dag på jobben. Det er omstilling igjen, og det er blitt ganske klart at du vil få nye arbeidsoppgaver fra høsten av. I bilen hjem fra jobb sitter du og bekymrer deg. Rundt deg raser vakker natur avsted. Fjord, fjell og mennesker i sommerskjorter. En eng med overmodne løvetenner skyter sine hvite vinger mot deg. Det lukter sjø og nylagt asfalt. En liten jente med en badedelfin kjenner vinden bruse i håret idet du kjører forbi.

Du får imidlertid ikke med deg noe. Du befinner deg i tåken, innpakket i bomull, du er godt trent på dette: oppmerksomt fravær.

Ingenting er som å la tankene dra på vandring. Det gir umiddelbar effekt, og en slipper å konsentrere seg om å være tilstede. Istedet kan man skape tanker og bilder av noe som ikke eksisterer her og nå, men som kanskje har skjedd, kanskje kommer til å skje, eller muligens noe en skulle ønsket kunne skje. For ikke å snakke om det du for all del ikke håper vil skje.

Den langvarige effekten av å la tankene gå på vandring for ofte, er imidlertid at en ikke får gjort det en kanskje verdsetter høyest. Eksempelvis å være tilstede for kjæresten sin, barna sine, vennene sine og andre elementer i livet en holder høyt. Det er derimot en annen historie. Denne artikkelen går ut på den kortvarige løsningen.

Her følger noen tips til å oppnå oppmerksomt fravær.

1. Hvordan unngå familiefella?

Problem: Du kommer hjem fra jobb. Du har hatt en travel dag og har enda ikke blitt ferdig med å bekymre deg over arbeidsoppgavene dine. Hjemme venter en taletrengt samboer, samt noen barn som også kunne trengt litt oppmerksomhet. Dog eksisterer det lite rom for å kunne tenke igjennom problemene du har på jobben. Du kjenner derfor at du ikke vil klare det å skulle forsøke å skyve bekymringene til side samtidig som du skal forsøke å være med i all den aktivitet som foregår der hjemme.

Løsning: Skru på TV’en. Finn et program for hele familien. Se til at de andre familiemedlemmene ser på. Kanskje enda bedre? Kjøp med en DVD fra butikken i nærheten og gi den bort som gave. Sett den på, til hele familiens store glede. La så blikket bli tomt og tankene få svinne hen. Enkel måte å kjøpe seg tid til å være oppmerksomt fraværende.

2. Hva gjør man når TV eller DVD ikke er godt nok?

Problem: Du merker at TV ikke er nok til å skape distanse og rom for å kunne la hodet få fly en annet sted enn her og nå. Du har kanskje en samboer som fører samtale samtidig som han/hun ser TV? Kanskje gjerne også om TV-programmet dere ser på? Slik at du egentlig er nødt til å følge med på begge deler. Eller kanskje enda verre? Du har barn som ønsker å snakke med deg om det de ser på. De søker et felles oppmerksomhetsfokus med deg, og du kjenner dårlig samvittighet for at du ikke får til å være tilstede. Tiltak er nødt til å gjennomføres.

Løsning: Har du en laptop? Ha den på fanget. Pass på å surfe litt på måfå mellom ulike nettsider og lat som du holder på med noe viktig. Fin måte å skape oppmerksomt fravær fra de du har rundt deg. Din samboer og barn har vel takhøyde for at far/mor arbeider?

3. Enn når eneste løsning er å dra ut av huset?

Problem: Du trenger tid og rom til å la tankene vandre. Hjemme er det for mange ting som tvinger deg til å være her og nå. Hva gjør du?

Løsning: Hva med en biltur? Var det ikke noe du skulle kjøpe på Biltema, 20 km unna der du bor? Det er iallefall lurt å finne en aktivitet hvor det meste er automatisert. Det gjelder med andre ord å finne aktiviteter hvor det meste foregår med hjelp av prosedural hukommelse. Aktiviteter som går «av seg selv». Det er imidlertid ikke smart å kjøre bil om du nettopp har fått førerkortet, det tvinger deg til å være her og nå, oppmerksom i øyeblikket. Har du imidlertid hatt førerkortet lenge, så gjør du smart i å finne den lengste veien til Biltema. Gjerne en vei uten så mange utfordringer, hvor du bare trenger å hvile deg på automatikken. Kjenn så at tankene svinner hen til fjernere strøk. Om du ikke husker store deler av turen har den vært en suksess, fraværsmessig.

4. Hva gjør en når en stadig må argumentere for tankeflukt?

Problem: Du jobber kanskje som flyttemedarbeider i et flyttebyrå? Din jobb er å laste og losse. Hjemme får du ikke noe gehør for å være tankemessig fraværende når du kommer hjem. Da skal du være tilstede 100%. Men du har jo nok å ta tak i. Hva tenkte frøken Juliussen da du knuste lampa hennes? Hva lo de andre av? Hva vil den nye endringen i ledelsen bety for deg?

Løsning: Først. Ta deg en utdannelse. Da har du flere år hvor du kan bruke trumfkortet over alle trumfkort: «jeg må lese». Tid som selvfølgelig også kan benyttes til tankeflukt, til oppmerksomt fravær. Dess lengre utdannelse, dess «viktigere» jobb. Dess «viktigere» jobb, dess enklere å argumentere for videre oppmerksomt fravær. Finn en jobb og utdannelse som gjør det vanskeligst mulig for deg å være tilstede for de du har rundt deg, og som samtidig de ikke har hjerte til å kreve at du legger ifra deg. De må vel ha takhøyde for at du kan være fraværende?

Avsluttende:

Det å bli god på oppmerksomt fravær kan ta tid. Noen av oss er bedre på det enn andre. Noen av oss er født med en større andel av egenskapen, noen av oss har måttet lære det – både på godt og vondt. Fordelen med det er at vi slipper å forholde oss til den verden vi har rundt oss eller inni oss, ulempen er kanskje at det forhindrer oss i å leve det livet vi ønsker å leve?

Forsidebilde: lum1neuz